Tuesday, August 4, 2009

Resipi kek marble

Ada yang bertanyakan resipi kek marble aku nih. Jadi skang aku letak jek resipi kat sini yek. Sila la cuba.

Bahan2nya:-
2 cwn tepung putih halus (aku pakai jenama blue key-kotak kuning)
1 sudu besar baking powder
4 biji telur
1 cwn gula pasir (diblend) atau buleh gunakan gula kastor.
1 cawan buttercup (aku beli yg dlm tin)
1 botol coklat emulco
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan susu segar (untuk kelembapan kek-sebab aku tak suka kek kering)

Cara membuatnya:-

- putar gula dengan butter hingga kembang.
- masukkan telur dan putar lagi sampai kembang juga.
- masukkan esen vanila.
- masukkan tepung + baking powder.
- putar semua adunan dan masukkan sedikit demi sedikit susu segar.
- bahagikan adunan kepada 2bahagian.
- satu bahagian campurkan coklat emulco dan kacau sebati.
- sediakan loyang yang telah dilengserkan dengan butter/ tepung.
- masukkan adunan yg putih (tanpa coklat) ke dlm loyang di selang seli dengan yang coklat.
- ambil chopstik atau sudu (guna tangkai sudu) kacau adunan membentuk marble.
- bakar dalam suhu 180 darjah selama 40minit.

Kalau nak tahu, bila aku buat kek, mesti tengah2nya lambat masak. So aku selalu akan kukuskan pula kek tu bagi masak tang tengahnya. Jadi tak payah le asyik2 nak cucuk je kat kek tu nak tau dah masak ke tidakkan.... hehehe... bila kukus tak payah risau, gerenti masak.

22 comments:

anyss said...

Yang dah siap potong x de ke? hu hu hu lambat la nak kena kejar ayam berteloq dulu....

Nursuzry said...

aku baru je abis makan kek marble mak cik' siti. aku beli kat 7E.

nnt aku nak cube resipi ko ni.

sedap ni.

Jieda said...

kalo guna koko pahit tak kek tu nanti ye chef dina

dina said...

@anyss- yang siap potong ada, kat belakang umah ko, err... belikan untuk aku sekali yek.


@suzry- kau cuba la... makcik siti tu sapa?


@jieda- letak koko pun buleh jieda. coklat emulco tu macam koko serbuk gak... kau buleh tambahkan sikit gula. aku ni kalau buat kek gula memang kurang, tak suka manis2.

anyss said...

Lupa lak belakang umah aku ada kek siap potong hu hu hu

caluk@cencaluk said...

kalau aku nak tukar marble rumah kau leh buat tak dina ha ha

dina said...

@anyss- aku tak penah lupa... hehhehe


@caluk- kau penah makan marble ke caluk?

izan said...

Dina,

cantiklar kek tu.... punyalar kita pun tingin gak nak buat juga... esok kalu jadi kita tunjuk pulak ye... huhu... x sabar nak beli oven baru, oven bulat ijan tu dah terbakar....

dina said...

@izan- cemana buleh terbakar jan? ijan masak apa sampai terbakar? hahahaa... buat la jan, pegi beli oven baru... bulan depan nak raya nih

Ms AiReEn MoHd said...

wakaka aku balas pun sikit lagik nak kalah kan ko nok...heheheheheh silekan amik komen balas aku tu ..tah ape aku lmerepek balik kat ko kan

Nadea_LaLaLa said...

thanks kak dina...

Nadea_LaLaLa said...

kak kalo kukus direct boleh tak?

Nursuzry said...

aku pun xtau sape mak cik' siti tu. tapi kek tu mmg ada lebal mak cik'siti. cer ko tgk kat 7E.

nik awin said...

wow...aku salin..aku amik..
tapi nak buat tak tau bila..aku nak kecek laki aku biar dia bg green light aku nak beli mixer

i.am.belle said...

chef dina,
mentang-mentanglah nak masuk bulan puasa kannnnnnnn xD

dina said...

@eryn- ko memang... hahaha... seb baik aku tak buat kontes

@nadea- buleh jek nad, kukus terus lagi senang masak.

@suzry- oh, label makcik siti ek... hahaha... aku ingat makcik siti mana la...

@awin- ko mix je dgn tangan win, aku punya mixer sengal sket kejap ok kejap ko

@belle- mood nak masuk bulan posa kan belle, mestile kena mencoba macam2... hahahaha

Jenna said...

adoi! ko ni mcm tau@ jer aku tgh mencari resepi kek ni.. aku akn cuba resepi ni.. tp bln 10 baru leh buat.. so ko tunggu la rupa kek aku tu ye.. hahaha!! blh ke aku buat ni..

dina said...

@jenna- lamanya kena tgu bln 10...huhuu... nape tak bulan 12 jek? hahahaha...kalau buat bln 12 tu namanya kek penghabisan tahun.

Amy said...

hamboiii ko!!sedap gelak kt aku kaan.siap gi jaja kt blog eryn lg tuh.ko mmg nk geng eryn kne jentik bjik hahaha. ko nnt kalo nk jme aku kan, make sure ko pakai spender besi tau.kalo x robek la spender kain ko tuh aku kereja kan. betui neh. aku x main2 nok.

pastukan aku jolok ngn kepok lekor aku buat khas dtgnya dr ngra germany haa. Khas jgk tuk ko dan eryn peha besau tuh.. amcam??agak2 nnt kuar novel kahkahkah.

pastukan ko skrg kan gahjin mengarang erk. kt blog aku pon ko tibaichi mengarang kan. dlu xde la pnjg bejela smpai sakit mata aku nk bace. sejak ko mencaburik kontes kt blog eryn tuh, ngn blog2 aku skalo ko ngarang wpon aku xde pon nk buat kontes tuh. Ish3 betul2 virus ko neh hahahaha.

kang kalo aku tulis pnjang2 ko cko lak aku nk jadik pengarang kan. jd aku akhiri disini dlu yer. Aku mau kayuh baseikal ngn amannya hahahaha

yang benar,
Amy

dina said...

@amy- spender besi tu harus aku beli kahkahkahkah... pegi le ayuh beskal tu nanti buleh le ko tayangkan betis jinjang kau kat aku dgn eryn. aku masuk kontes kat blog eryn tapi cam aku rasa ada kontes yg sama kat blog kau... hahahaa....

F A R Y N said...

aku tak suka tgk resepi..
aku nak kek...
kek beruang tanpa bulu...hahahahaa

dina said...

@faryn- kalau aku letak entry resipi kau tutup mata... hahahaa... kalau nak kek beruang, aku dah tolong makankan utk kau